Nieuws

De laatste ontwikkelingen bij Financieel Paspoort:


17 september 2019: Het team van Financieel Paspoort doet vrijwilligerswerk bij de Stichting Jarige Job!

Onlangs is het team van Financieel Paspoort bij de Jarige Job in Rotterdam geweest om daar, geheel vrijwillig, cadeau’s in te pakken voor kinderen die in armoede opgroeien. Stichting Jarige Job is een initiatief dat al jarenlang cadeaus inzamelt voor kinderen in armoede. Dit doen ze vanuit hun loods in Rotterdam. Een superleuk en goed initiatief wat Financieel Paspoort graag in raad en daad heeft mogen bijstaan. Ga naar hun website om meer te leren.

9 september 2019: Eerste versie Gegevensstandaard Persoonlijke Financiën (GPF) opgeleverd

Financieel Paspoort bereikt een nieuwe mijlpaal

In samenwerking met onze partners hebben wij de eerste versie van de Gegevensstandaard Persoonlijke Financiën (GPF) opgeleverd.

Dit is een nieuwe nationale standaard om de uitwisseling van persoonlijke financiële gegevens tussen organisaties te bevorderen, allemaal onder de regie van de burger. Het grote voordeel is dat deze informatie dan zeer snel uitgewisseld, opgeleverd en op dezelfde manier geïnterpreteerd kan worden, iets dat momenteel niet mogelijk is. 

Beheer overgedragen aan SIVI

Om de openheid en verdere ontwikkeling van deze standaard te garanderen hebben wij het beheer overgedragen aan SIVI. SIVI is als onafhankelijke Stichting het kennis- en standaardisatie-instituut voor digitaal zakendoen binnen de verzekeringsindustrie. Zij is een voorloper als het gaat om digitale standaarden en werkt al voor voor de domeinen verzekeringen, pensioenen en verzuim.

Uitbouw naar andere domeinen volgende stap

Met deze eerste versie van de GPF en de samenwerking met SIVI is een begin gemaakt met de verdere uitbouw naar ook andere domeinen. Hierbij wordt samenwerking gezocht bij uitvoeringsorganisaties zoals DUO, UWV, SVB, CAK en CJIB, maar ook banken, verzekeringsmaatschappijen, gemeenten, energie- en waterbedrijven, zorgverzekeraars, woningcorporaties, webshops, telecombedrijven en soortgelijke partijen.

Philip Helmer, voorzitter van Financieel Paspoort: 

“In de komende weken gaan we starten met de Gebruikersraad. Hiervoor nodigen wij vertegenwoordigers uit allerlei branches uit om mee te doen. Helaas bestaat er nog geen branche overstijgende onafhankelijke organisatie voor digitale standaarden. Dat is wel waar we naar onze mening naar toe moeten groeien. Dit is een pragmatische en belangrijke stap om de uitwisseling van gegevens op eenduidige wijze onder regie van de burger te bevorderen.”

Overal waar persoonlijke financiële gegevens worden beheerd kan de burger op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) inzage afdwingen. De GPF kan hierbij een belangrijke bijdrage leveren door de opgevraagde informatie te standaardiseren. 

De GPF is een open standaard en alle partijen worden uitgenodigd hieraan bij te dragen en hiervan gebruik te maken.

———————-

24 augustus 2019: De ‘blauwe knop’: dé oplossing voor de AVG-problemen bij wetswijziging schuldhulpverlening

Dit nieuwsbericht is naar aanleiding van de reactie van de Autoriteit Persoonsgegevens op plannen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Vorige week kwam in het nieuws dat Staatssecretaris van Ark terug moet naar de tekentafel met haar wetswijziging over schuldhulpverlening. De Autoriteit Persoonsgegevens vindt dat de privacy van de schuldenaren hierbij nog niet gewaarborgd is. Deze terugkoppeling van de Autoriteit Persoonsgegevens over het uitwisselen van gegevens tussen partijen zoals energie- en waterbedrijven, zorgverzekeraars en woningcorporaties met de gemeenten, is opnieuw een tegenvaller (na het uitstel van de invoering vereenvoudigde berekening beslagvrije voet) voor mensen in de schuldhulpverlening. Zij moeten hierdoor nog langer wachten voordat ze goed geholpen kunnen worden. 

Wat gaat er mis? Ook deze keer wordt een oplossing aangedragen buiten de burger om. Het idee was deze instanties te verplichten om gegevens van de burger onder elkaar uit te wisselen. En daar steekt de privacywaakhond terecht een stokje voor. Financieel Paspoort draagt de volgende oplossing voor: de ‘blauwe knop’. 

De ‘blauw knop’ is een eenvoudige en gestandaardiseerde manier waarmee burgers hun persoonsgegevens digitaal kunnen ophalen. Deze knop kan  door alle organisaties, die persoonsgegevens van de burger in hun systemen hebben op hun websites aangeboden worden. 

Over de ‘blauwe knop’ wordt al lang nagedacht door uitvoeringsorganisaties zoals de Belastingdienst, UWV, DUO, CJIB, CAK en SVB. De eerste stappen zijn gezet en dat is heel mooi, maar wij zien nu een uitgelezen kans voor een versnelling. Daarnaast pleiten wij ervoor dat naast energie- en waterbedrijven, zorgverzekeraars en woningcorporaties, ook webshops, telecombedrijven en soortgelijke (commerciële) partijen deze ‘blauwe knop’ aanbieden. Zij beschikken immers ook over veel (financiële) persoonsgegevens.

Philip Helmer van Financieel Paspoort: 

“Het idee dat instanties persoonsgegevens onder elkaar kunnen uitwisselen en dat een overheid deze mag verzamelen past naar onze mening niet meer in deze tijd. Wat wel past is de bouw van een hulpmiddel in de handen van de burger. Met een uniforme oplossing, gebaseerd op ‘de blauwe knop’, is iedere organisatie in staat zijn of haar cliënt (de burger) te ondersteunen met het zelf verzamelen van gegevens. Dan kan er sneller gerichte en duurzame hulpverlening worden geleverd waar nodig”. 

Dit is allemaal conform de nieuwe AVG wetgeving. Sterker nog, het versterkt de burger namelijk om de AVG wetgeving in de praktijk om te zetten en in het bijzonder het inzagerecht. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de verantwoordelijke voor de schuldhulpverlening, is bij uitstek de partij om het voortouw te nemen en deze vernieuwing te versnellen, aldus Philip Helmer. 

“De overheid in het algemeen heeft nu de uitgelezen kans om haar eigen beleid voor ‘regie op gegevens’ in gang te zetten. Financieel Paspoort helpt hierbij graag om vorm te geven aan een middel  waarmee alle relevante gegevens door de burger kunnen worden verzameld. Zij heeft hier al ervaring mee opgedaan met het bouwen van de app FP, gesubsidieerd door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. “

Naar aanleiding van dit alles heeft Financieel Paspoort een brief gestuurd naar Staatssecretaris van Ark, waarin deze oplossingsrichting wordt voorgesteld en haar hulp wordt aangeboden. Kortom; de overheid heeft nu de grote kans te doen wat het predikt: regie op mijn gegevens!

———-

14 mei 2019: Voedselbanken kunnen meer mensen helpen met hulp van het Financieel Paspoort en de Volksbank

Meer mensen kunnen hulp aanvragen bij de Voedselbank dankzij hulp van het Financieel Paspoort en de Volksbank. Beide partijen gaan bij een paar Voedselbanken in Den Bosch en Eindhoven het aanvraagproces verbeteren. Bij succes kunnen meer Voedselbanken volgen. Op dit moment wordt slechts 20% van de Nederlanders bereikt die voor hulp van de Voedselbank in aanmerking komen. Een oorzaak is dat het nog een tijdrovend en moeizaam traject is om te bepalen of iemand voor voedselhulp in aanmerking komt. Hierdoor haken aanvragers onverhoeds vroegtijdig af. Burgerinitiatief Financieel paspoort heeft een gratis app ontwikkeld die het aanvraagproces versnelt om het aantal uitvallers te verminderen. De Volksbank ondersteunt Financieel Paspoort met een bijdrage en advies.

Burgerinitiatief Financieel Paspoort heeft een app (genaamd FP) ontwikkeld waarmee burgers direct digitaal en betrouwbaar de voor dit aanvraagproces noodzakelijke financiële informatie van overheden en banken kan doorgeven aan de Voedselbank. Hierdoor verloopt het aanvraagproces sneller en zijn er minder uitvallers. Daarnaast kunnen de Voedselbanken meer aanvragen behandelen en dus meer burgers in aanmerking laten komen voor voedselhulp. Bijkomend voordeel van de app FP is dat de aanvrager in aanraking komt met een hulpmiddel waarmee een begin gemaakt kan worden met het krijgen van overzicht in de eigen financiële situatie. Vanuit dat overzicht kunnen ook andere vrijwilliger-organisaties zoals Humanitas de aanvrager van voedselhulp verder helpen.

De Volksbank helpt door middel van een bijdrage en advies rondom veiligheid en privacy. De bank doet dit omdat zij het belangrijk vindt Nederlanders te helpen bij financiële stress of problemen. Een onderdeel daarvan is dat zij daarbij leren zelf hulp te zoeken.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Philip Helmer, voorzitter van Stichting Financieel Paspoort

bestuur at financieelpaspoort.nl

Over de Voedselbank

De Voedselbank biedt voedselhulp aan mensen in armoede in Nederland, door voedsel dat anders verspild zou worden gratis beschikbaar te stellen. De voedselbank kent een aanvraagproces (beoordeling door de voedselbank zelf of door externe organisaties zoals maatschappelijk werk, wijkteams e.d.). Hierbij wordt de financiële situatie van de burger en zijn/haar familie geïnventariseerd om te bekijken of het gezin in aanmerking komt voor (tijdelijke) voedselhulp.

Over de Volksbank

De Volksbank is de organisatie achter ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS en de drijvende kracht op de achtergrond die vanuit menselijke behoeftes bancaire producten, processen en systemen ontwikkelt. Door te bankieren met de menselijke maat dragen wij samen bij aan een financieel gezond leven voor iedereen in Nederland. ASN Bank stimuleert duurzame vooruitgang, BLG Wonen zorgt dat goed wonen voor iedereen mogelijk is, RegioBank zet zich in voor leefbaarheid in de buurt en SNS vergroot de financiële weerbaarheid van mensen in Nederland. De Volksbank is gevestigd in Utrecht. Voor meer informatie: www.devolksbank.nl

——————

3 mei 2019: Succesvolle afronding van ons schuldhulpverlening project

Twee jaar geleden kregen wij subsidie van het Ministerie van Sociale Zaken om onze app FP te ontwikkelen en te testen bij verschillende gemeenten in Nederland.  Het doel is het innoveren van de schuldhulpverlening, door het versnellen en makkelijker maken van vervelende en tijdrovende taken zoals het verzamelen en in kaart brengen van de financiële situatie. Met onze app FP wordt het verzamelen met een paar knoppen geautomatiseerd waardoor de echte hulpverlening sneller op gang komt.

Dit project hebben wij inmiddels succesvol weten af te sluiten.

Het project leverde ons zeer waardevolle inzichten, gebruikerservaringen en contacten op. Aan de hand van deze resultaten zullen wij verdere stappen zetten om de schuldhulpverlening verder te innoveren; broodnodig omdat steeds meer mensen in Nederland in lastige financiële situaties belanden.

Al deze informatie hebben wij in onze eindverantwoording aan het Ministerie van Sociale Zaken verwerkt en aan hen overhandigd. Vorige week hebben ze ons bevestigd dat wij onze doelen hebben bereikt en dat zij tevreden zijn met het resultaat. Wij danken alle betrokken partijen voor hun inzet in dit succesvolle project.

Inmiddels zijn we bezig met volgende projecten en ontwikkelen wij onze organisatie en app gewoon door. Houd dus onze website in de gaten. Of nog beter; meld je bij ons aan als je een rol van betekenis wilt spelen bij dit unieke en groeiende burgerinitiatief!

——-

Oudere nieuwsartikelen zijn op verzoek verkrijgbaar